fredag 19 juni 2009

day 2

Fortsättning av gårdagen hoppar jag över. Kan berätta kort om det.
Efter vi varit till Blue grotto så åkte vi hem igen och käkade sen åkte vi till Paceville, mycket har ändrats där sen sist. Vi bowlade, jag vann. Sen åkte vi hem igen runt 23 och sov, jag var fruktansvärt trött efter resan då jag bara sov 1 dryg timme på flygplatsen. En sak kan jag iallafall konstatera av mitt första dygn här efter 2 år.. Malteser kan inte köra i trafiken.. Har åkt buss, bil, taxi. Men det är bara kaos.. knasigt.

Nåväl. Min andra dag här då?
Jag vaknade runt 10-tiden, utvilad, skönt. Hade svårt att somna igår, så mycket som cirkulerade i huvudet trots det att jag sovit så lite natten innan. Jag inser nu att det känns mycket konstigt att vara utomlands ensam, jag vet inte om det är som jag förväntade mig eller om det är något annat. Jag vet att jag saknar den känslan av trygghet jag hade förra gången jag var här. Det är verkligen så att man bara har sig själv att vända sig till, förutom familjen då. Men jag är ensam, jag står verkligen på mina egna ben. läskigt.
Även fast jag sannerligen älskar det här stället så finns det en aning av hemlängtan i mig, tror att det beror på att jag är ensam här, inte ensam så, utan för att jag åkte ensam, gör detta på egen hand, jag står utan den biten som heter trygghet. '

Malta är fantastiskt, deras sätt av leva är något annat än det svenska. Det är inte punktligt eller så för fem öre, bussen kommer 30 min försent eller inte alls, men no problem liksom. man tar verkligen allt som det kommer. Jag har svårt att slappna av och leva likadant som är van det svenska livet. Det kommer väl det också, säkert.

Idag har jag varit till Mdina, Den tysta staden. Mdina var tidigare Maltas huvudstad, Landets första stad var det också. Det var spännande att höra om historian som landet har. Vi skulle ha åkt till Valetta också men det fanns ingen ork till det i denna hetta så det fick vara, istället skulle vi åka till Lhapsibeach men det fanns varken tid eller ork till det idag så det sparar vi.
Nu sitter jag här, Josef gick iväg för att träffa några, jag sitter på sängen. Vi ska till paceville ikväll, jag är jätte trött och skulle egentligen bara vilja sova, men jag måste ju passa på att vara här när jag väl är här liksom.. and i don't mind.
Det är också konstigt, jag kom igår, pratat bara engelska idag o igår och jag är redan fast i det. det blir fel när jag ska skriva svenska, jag tänker bakvänt och i engelskaord liksom.


NU när jag är borta, långt hemifrån. Långt från Sverige, lång från Härnösand, långt bort från alla jag verkligen älskar. Jag inser att mitt paradis inte måste vara 30C varmt och sol dagarna i ända, Mitt paradis kan vara just där, där alla är, alla jag älskar och vill omge mig av. Ett paradis som är 30C varmt är en skön tillflyktsort där man kan få komma bort, koppla av ett tag och lära sig uppskatta det man har.
Jag har aldrig gillat härnösand, Jag älskar inte härnösand idag heller, men jag har lärt mig att uppskatta saker som finns där. Man kan inte älska allt och alla, så är det. Men försöka, det måste man.

Nej nu får det vara nog för idag. Imorgon ska vi åka till Gozo, vilket är en ö som också tillhör malta, Josef har tydligen hyrt en lägenhet där och vi är 3 eller 4 som ska bo där. Vi stannar tills Måndag, vilket innebär att det också inte lär hända något här tills måndag eftersom jag inte tar med mig datorn dit.

Ska försöka njuta av mina dagar här nu, jag kan ju inte bara sitta och tänka på allt som finns där hemma, det får jag ta itu med när jag kommer hem :)

Ha det så bra där hemma, sköt om Sverige!

/S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar