tisdag 23 juni 2009

day 6

Tisdag, nästan mitt i veckan. Är verkligen jättetrött idag med, det har varit en lång dag. Dagen idag handlade mest om shopping, valletta det vill säga.
Valletta som förövrigt är huvustaden här erbjuder mysiga affärer, stora som små. Jag återvände till en affär som jag var till sist jag var här. Jag kunde ha köpt hela butiken om det vore så. Dock har jag varit aningen osmart, det kan jag medge, men jag har liksom packat med mig för mycket saker så det är som lite fullt i min väska redan, redan innan jag kom till och med.. osmart ja. Ändå så blev det två bälten/skärp, en kjol och ett linne. Ändå nöjd, jag ska inte klaga.

Idag var en kylig dag på malta, knappt 25 C. Ikväll var det 21C och blåsigt, ovanligt.
Det var första gången någonsin jag har sett dåligt väder här på Malta. Jag och Mike som skulle bada vid stranden i Paceville/St.julians bestämde oss för att sikta på shopping istället för bad idag på grund av vädret, bra beslut.

Under min helg på Gozo och under min tid här på Malta hittills har jag upptäckt vilket sjukt kontrollbehov jag har egentligen. Här kan jag inte göra något. Jag kan bara lyssna medans malterserna (Maltes=invånare på Malta, lägger till det eftersom Paula inte visste och därmed kanske någon annan inte heller vet, vad vet jag. nåväl..) konverserar, och jag har inte ett ord med i leken liksom. Jag står bara och kollar på och får nöja mig med att nicka lite då och då ungefär.

Det förvånar mig att tiden gått så långsamtsnabbt. hur nu det än är. För det känns som om jag kom igår samtidigt som det känns som om jag varit här i veckor. Känns konstigt att halva tiden passerat, samtidigt konstigt att det är så mycket som hälften kvar. jag borde inte klaga, bara njuta. När jag väl är hemma så är jag ju hemma för ett bra tag liksom. Dock svårt att njuta när man saknar vissa grejer och vantrivs med vissa.

Jag har insett hur stor roll personer kan spela i ens liv. Jag inser hur viktig min familj är. Hur jag längtar efter att få träffa dem igen, krama dem, och bara vara i närheten av varandra. Det blir lätt ens vardag utan uppskattning. Man faller in i mönster som kanske inte alltid är bra, och bara tär på en. Nej, jag längtar verkligen efter er, i do. Även vänner, nära och kära. Ens omgivning man kanske inte alltid uppskattar lika mycket som man borde.

Jag borde krypa ner, fundera på vad som händer imorgon, sova en stund.
resten av veckan, eller dagarna som återstår är lite oklara. Josef som jag bor hos ska jobba resten av dagarna jag är här (inte mig emot) så jag måste planera lite själv. Men hans mamma, som är typ urgullig, erbjöd sig att ta med mig på någon utflykt imorgon, vi får se. annars kanske jag går upp på takterrassen på taket och solar, skulle inte vara mig emot nej. slippa göra något, slippa åka racer-buss på guppiga vägar som gör en illamående.. Vi får se vad morgondagen har att erbjuda, det skulle bli bättre väder iallafall så förhoppningsvis är det uppåt 30C igen som vanligt då :) Undrar hur jag ska överleva i Sveriges kyla på måndag när jag är tillbaka, återstår att se.

Nu ska jag sova och drömma söta drömmar om söta saker, som dig kanske..

Natti
/S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar